Regulamin
REGULAMIN ORGANIZACYJNY PODMIOTU LECZNICZEGO
§1
-
Podmiot leczniczy działa pod firmą Centrum Stomatologii Rodzinnej Agnieszka Piszcz-Wierzchowska zwana dalej CSR
-
Podmiot leczniczy ma swoją siedzibę w Łukowie na ul.Andrzeja Struga 5, gdzie prowadzi zakład leczniczy o nazwie Centrum Stomatologii Rodzinnej Agnieszka Piszcz-Wierzchowska
-
Podmiot leczniczy jest wpisany do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Lubelskiego pod nr.000000240736
§2
Podmiot leczniczy działa na podstawie:
1.Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej [Dz.U. 2018 poz. 2190 t.j.]
2.Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta [Dz.U. 2019
poz.1127 t.j.]
3.Ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty[Dz.U. 2019 poz.
537 t.j.]
4.Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów, zakresu i
wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania [Dz.U. 2015 poz. 2069]
§3
Niniejszy Regulamin organizacyjny, zgodnie z art. 23 i 24 o działalności leczniczej, określa:
-
Cele i zadania podmiotu leczniczego;
-
Strukturę organizacyjną zakładu leczniczego;
-
Rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
-
Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych;
-
Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w jednostkach lub komórkach organizacyjnych zakładu leczniczego;
-
Organizację i zadania poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych zakładu leczniczego oraz warunki współdziałania tych jednostek lub komórek dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu pod względem diagnostyczno-leczniczym, pielęgnacyjnym, rehabilitacyjnym i administracyjno-gospodarczym;
-
Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych;
-
Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej oraz wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej ustalonej w sposób określony w art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;
-
Organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat;
-
Sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi zakładu leczniczego;
-
Monitoring wizyjny;
-
Reklamacje;
-
Postanowienia końcowe;
-
Załączniki;
§4
Cele i zadania podmiotu leczniczego CSR
Celem nadrzędnym CSR jest działanie na rzecz ochrony i poprawy stanu zdrowia Pacjentów.
Cel ten jest realizowany poprzez organizowanie i prowadzenie działalności diagnostycznej. leczniczej, profilaktycznej z zakresu stomatologii.
Zadaniem CSR jest udzielanie świadczeń zdrowotnych w warunkach ambulatoryjnych z zakresu stomatologii zachowawczej z endodoncją, stomatologii dziecięcej, chirurgii stomatologicznej, ortodoncji, protetyki stomatologicznej, periodontologii oraz radiologii i diagnostyki obrazowej.
§5
Struktura organizacyjna
Zakład leczniczy CSR składa się z następujących jednostek organizacyjnych:
-
Poradnia stomatologiczna /5 stanowisk/
-
Gabinet RTG
§6
Rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych
1. CSR prowadzi działalność leczniczą w rodzaju:
ambulatoryjne świadczenia zdrowotne
2. Zakres świadczeń udzielanych przez podmiot leczniczy to leczenie stomatologiczne w dziedzinie :
chirurgii stomatologicznej,
ortodoncji,
periodontologii,
protetyki stomatologicznej,
stomatologii dziecięcej,
stomatologii zachowawczej z endodoncją,
radiologii i diagnostyki obrazowej.
§7
Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych
Miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych jest zakład leczniczy znajdujący się pod adresem: ul. Andrzeja Struga 5, 21-400 Łuków.
§8
Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
-
CSR udziela świadczeń zdrowotnych na zasadach określonych w niniejszym regulaminie, z dbałością o zapewnienie właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w jednostkach .organizacyjnych zakładu leczniczego.
-
Świadczenia zdrowotne udzielane są przez personel posiadający odpowiednie kwalifikacje i stosowne doświadczenie.
-
Godziny otwarcia podmiotu od 08:00 do 20:00 /pon-pt/ i od 8.00-14.00 /sob/.Godziny pracy mogą ulec zmianie.
-
Termin udzielenia świadczenia zdrowotnego powinien być ustalony poprzez rejestrację.
-
Rejestracja Pacjentów odbywa się w następujących formach:
osobiście w zakładzie leczniczym,
telefonicznie, pod numerem telefonu: 605039444 -
Podczas rejestracji następuje wyznaczenie dnia i godziny realizacji świadczenia zdrowotnego.
-
Po zarejestrowaniu się do lekarza, pacjent w umówionym dniu i o określonej godzinie zgłasza się do przyjęcia we wskazanym gabinecie lekarskim.
-
Proces udzielania świadczeń zdrowotnych rozpoczyna się w Rejestracji.
-
W Rejestracji Pacjent zobowiązany jest wypełnić stosowne dokumenty, dotyczące danych oraz wywiadu zdrowotnego.
-
W każdym przypadku, gdy istnieje potrzeba potwierdzenia tożsamości osoby, Pacjent zobowiązany jest okazać dowód tożsamości.
-
Pacjent może złożyć pisemne oświadczenie o upoważnieniu określonej osoby do wglądu w dokumentację medyczną za życia pacjenta i po jego śmierci (brak wypełnionej rubryki w karcie jest równoznaczny z nieupoważnieniem nikogo).
-
Na pierwszą wizytę pacjent zgłasza się 10 minut wcześniej, w celu założenia dokumentacji medycznej oraz zapoznania z Regulaminem.
-
Pacjent zostanie poproszony również o wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych niezbędnych do realizacji usług medycznych. Wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych jest warunkiem koniecznym udzielenia świadczenia zdrowotnego przez CSR .
-
W czasie udzielania świadczenia zdrowotnego, Pacjent powinien posiadać dowód tożsamości oraz powinien okazać go upoważnionemu pracownikowi przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego .
-
Przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego Pacjent zostanie poproszony o wyrażenie zgody na udzielenie określonego świadczenia zdrowotnego.
-
W sytuacjach nagłych (ból, uraz), wymagających natychmiastowej pomocy CSR, dołoży wszelkich starań by udzielić świadczenia zdrowotnego możliwie szybko.W tym celu należy skontaktować się z Rejestracją jak w pkt. 5 i ustalić możliwość udzielenia świadczenia zdrowotnego w trybie nagłym.
-
CSR informuje, iż zarezerwowanie wizyty powoduje konieczność przygotowania gabinetu i zapewnienia personelu, co angażuje określone środki finansowe. Pacjent powinien rezerwować wizyty w sposób przemyślany.
-
W razie konieczności odwołania wizyty, Pacjent powinien poinformować Rejestrację CSR z co najmniej jednodniowym wyprzedzeniem.
-
Rejestracja dzień przed umówioną wizytą prosi o potwierdzenie jej wysyłając sms lub telefonicznie.
-
CSR ma prawo do przesunięcia ustalonej przez Pacjenta wizyty z przyczyn od siebie niezależnych.
-
Spóźnienie Pacjenta na umówioną wizytę powyżej 15 minut może skutkować odmówieniem udzielenia świadczenia przez lekarza.
§9
Organizacja i zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych zakładu leczniczego oraz warunki współdziałania tych jednostek
1. Do zadań jednostek organizacyjnych wymienionych w § 5 należy:
A. Poradnia stomatologiczna :
- badanie i porada lekarska,
- diagnostyka,
- działania profilaktyczne,
- udzielanie świadczeń zdrowotnych w dziedzinie chirurgii stomatologicznej, ortodoncji, periodontologii, protetyki stomatologicznej, stomatologii dziecięcej, stomatologii zachowawczej z endodoncją,
- należyte prowadzenie dokumentacji medycznej.
B. . Gabinet RTG
- punktowe wewnątrzustne zdjęcia RVG
-CBCT
-pantomogramy
-zdjęcia cefalometryczne
2. Wskazane powyżej jednostki organizacyjne oraz osoby świadczące pracę bądź usługi w ramach tych jednostek obowiązane są do współdziałania dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu leczniczego pod względem diagnostyczno- leczniczym, pielęgnacyjnym i administracyjno-gospodarczym.
3. Za odpowiednie wykonywanie obowiązków, o których mowa w pkt. 2 powyżej jest Kierownik podmiotu leczniczego bądź osoby wyznaczone przez Kierownika.
§10
Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
-
CSR w celu zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia i pielęgnacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, może współdziałać z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, udzielającymi świadczeń zdrowotnych na rzecz pacjentów. W sytuacji, gdy wymagana jest konsultacja specjalistyczna, której podmiot leczniczy nie może zapewnić, osoba udzielająca świadczeń może udzielić pacjentowi informacji o podmiotach wykonujących działalność leczniczą w zakresie wymaganym w danym przypadku.
-
Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą odbywa się z poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz z poszanowaniem Praw Pacjenta.
-
CSR udostępnia podmiotom wykonującym działalność leczniczą dokumentację medyczną pacjentów, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych.
§11
Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej oraz wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej
-
CSR prowadzi i przechowuje dokumentację medyczną Pacjentów oraz zapewnia ochronę i poufność danych zawartych w tej dokumentacji zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
-
CSR udostępnia dokumentację medyczną na zasadach określonych w art. 26 ustawy o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
-
Dokumentacja medyczna jest udostępniana do wglądu w siedzibie podmiotu leczniczego lub przekazuje w formie kopii ,wydruku lub wyciągu, chyba, że uprawniony organ zażąda dokumentacji w oryginale.
-
Dokumentacja medyczna udostępniana jest Pacjentom lub osobom przez nich pisemnie upoważnionym ,do wglądu do dokumentacji medycznej za życia Pacjenta lub po jego śmierci, zgodnie z warunkami określonymi w Ustawie z dnia 6.11.2008r. o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Pierwsza kopia udostępnianej dokumentacji Pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu jest nieodpłatna. Przy kolejnym udostępnieniu CSR też nie pobiera opłaty.
-
Wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej składa się, uwzględniając czas na sporządzenie jej kopii, odpisu, wyciągu w siedzibie podmiotu.We wniosku należy podać formę odbioru dokumentacji.Czas na sporządzenie kopii dokumentacji to 14 dni.
-
Podmiot leczniczy nie wykonuje zapisu danych, o których mowa powyżej, na urządzeniach pamięci masowej (pendrive, dysk zewnętrzny itp.) Pacjentów.
§12
Organizacja procesu świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierana opłat
-
CSR nie ma podpisanej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, a co za tym idzie wszelkie świadczenia są odpłatne.
-
Cennik świadczonych usług jest ogólnodostępny w Recepcji CSR ,na stronie internetowej: www.csrlukow.pl oraz jako załącznik niniejszego Regulaminu.
-
Przed przystąpieniem do zabiegu Pacjent akceptuje proponowane warunki finansowe wyraża pisemną zgodę na zabieg.
-
W trakcie udzielania świadczenia w gabinecie, podczas wizyty Pacjent ma prawo do uzyskzania wszystkich niezbędnych wyjaśnień, dotyczących postawionej diagnozy zaproponowanego leczenia.
-
Podczas leczenia w gabinecie może przebywać poza Pacjentem lekarz stomatolog oraz asystentka lub higienistka. W niektórych przypadkach/sytuacjach może znajdować się osoba trzecia w postaci asystentki/ higienistki, praktykanta, ,rejestratorki.,Kierownika, stażysty.Na wyraźną prośbę Pacjenta w gabinecie może przebywać osoba towarzysząca.
-
Pacjenci na każdym etapie leczenia mają prawo zgłaszania uwag, wniosków i skarg osobom udzielającym im świadczeń zdrowotnych jak i bezpośrednio kierować je do Kierownika .
-
Pacjent nie ma prawa do nagrywania wizerunku oraz głosu Personelu CSR za pośrednictwem nośnika, telefonów komórkowych, dyktafonów, tabletów i innych urządzeń komunikacyjnych.
-
Jako dowód uiszczonej opłaty Pacjent otrzymuje paragon fiskalny ,a w razie potrzeby fakturę.
§13
Sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi zakładu leczniczego
-
CSR kieruje Kierownik podmiotu leczniczego, funkcje tę pełni Agnieszka Piszcz-Wierzchowska
-
Kierownik wykonuje wszystkie obowiązki i prawa przewidziane przez przepisy powszechnie obowiązujące oraz prowadzi sprawy i reprezentuje podmiot leczniczy na zewnątrz.
-
Kierownik kieruje podmiotem leczniczym oraz jednostkami i komórkami organizacyjnymi zakładu leczniczego.
-
Kierownik wykonuje w szczególności następujące zadania:
-
organizowanie i kierowanie pracą podległych pracowników oraz osób świadczących usługi na rzecz podmiotu leczniczego.
-
podejmowanie decyzji w sprawach zatrudnienia ,wynagrodzenia ,karania i zwalniania Pracowników
-
zapewnienie racjonalnego wykorzystania czasu pracy oraz sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny podległych Pracowników
-
nadzór nad przestrzeganiem w zakładzie leczniczym przepisów bhp i przeciwpożarowych
-
przyjmowanie i rozpatrywanie skarg Pacjentów i prowadzenie korespondencji z tym związanej
-
nadzór nad zapewnieniem właściwej dostępności i jakości świadczeń zdrowotnych
-
zapewnienie właściwego utrzymania sprzętu medycznego i pomieszczeń zakładu leczniczego
-
nadzór nad prawidłowością wykorzystywania preparatów medycznych.
-
wydawanie zarządzeń wewnętrznych regulujących bieżącą działalność podmiotu
5. Na czas nieobecności Kierownika, czynności wskazane w pkt. 2 powyżej wykonuje upoważniona przez niego osoba.
§14
Monitoring wizyjny
-
CSR objęty jest monitoringiem wizyjnym, który obejmuje obserwację miejsc ogólnodostępnych /z wyłączeniem gabinetów, toalet i pomieszczenia socjalnego/ i obejmuje korytarze, poczekalnie z recepcją i teren przed gabinetem.
-
Rejestracja obrazu za pomocą monitoringu jest niezbędna w cel zapewnienia bezpieczeństwa Pracowników i Pacjentów.
-
Obraz przechowywany jest przez 14 dni na zabezpieczonym urządzeniu rejestrującym .Po upływie tego czasu nagrania obrazu zawierające dane osobowe podlegają kasacji.
§15
Reklamacje
Reklamacje nie są uwzględniane w następujących przypadkach:
-
gdy na prośbę Pacjenta wykonano alternatywny, a nie optymalny plan leczenia
-
gdy Pacjent cierpi na bruksizm /zgrzytanie zębami/
-
gdy Pacjent nie stosuje się do zaleceń lekarza odnośnie higieny jamy ustnej, użytkowania i przechowywania protez, uzupełnień protetycznych, aparatów
-
gdy Pacjent przerwał leczenie
-
gdy Pacjent nie zgłasza się na wizyty kontrolne
-
gdy uszkodzenie powstało na skutek wypadku
-
gdy uszkodzenie powstało poza jamą ustną
-
gdy uszkodzenie powstało na skutek wykonywanych samodzielnie przez Pacjenta korekt ,przeróbek, napraw
-
gdy postępuje zanik miękkich i twardych tkanek
-
gdy jest to praca tymczasowa i wykonana na życzenie Pacjenta
-
gdy zęby są w trakcie leczenia
-
gdy brak współpracy podczas zabiegu
§16
Postanowienia końcowe
-
Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego został nadany przez jego Kierownika i wchodzi w życie z dniem jego podpisania.
-
Niniejszy Regulamin wraz z załącznikami zostaje podany do wiadomości Pacjentów poprzez wywieszenie w widoczny sposób w rejestracji oraz na stronie internetowej podmiotu: www.csrlukow.pl
-
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają odrębne przepisy.
ZAŁĄCZNIKI
1.INFORMACJA O PRAWACH PACJENTA
2.CENNIK
ZAŁĄCZNIK 1
INFORMACJA O PRAWACH PACJENTA
Na podstawie art. 11 Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, Podmiot Leczniczy CSR przedstawia informację o Prawach Pacjenta
I.Prawo do świadczeń zdrowotnych
-
Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.
-
Pacjent ma prawo, w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń zdrowotnych, do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń.
-
Pacjent ma prawo żądać, aby udzielający mu świadczeń zdrowotnych lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie.
-
Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia
-
Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością w warunkach odpowiadających wymaganiom fachowym i sanitarnym. Przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych osoby wykonujące zawód medyczny kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe samorządy zawodów medycznych.
-
W szczególnie uzasadnionych wypadkach lekarz może nie podjąć lub odstąpić od leczenia Pacjenta. Zwłoka w udzieleniu pomocy nie może jednak spowodować niebezpieczeństwa utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia pacjenta. Jeżeli jednak lekarz podejmie taką decyzję, ma obowiązek:
• uprzedzić o tym fakcie Pacjenta (jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego) z odpowiednim wyprzedzeniem;
• wskazać Pacjentowi lekarza lub zakład opieki zdrowotnej, w którym Pacjent ma realne możliwości uzyskania świadczenia
• uzasadnić i odnotować ten fakt w dokumentacji medycznej. -
Pacjent ma prawo do informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych, w tym o profilaktycznych programach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych.
II. Prawo do informacji
-
Pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia.
-
Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, lub jego przedstawiciel ustawowy mają prawo do uzyskania od osoby wykonującej zawód medyczny przystępnej informacji o stanie zdrowia pacjenta, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu, w zakresie udzielanych przez tę osobę świadczeń zdrowotnych oraz zgodnie z posiadanymi przez nią uprawnieniami.
-
Pacjent ma prawo żądać, aby osoba wykonująca zawód medyczny nie udzielała mu powyższych informacji.
-
Pacjent lub jego ustawowy przedstawiciel mają prawo do wyrażenia zgody na udzielenie powyższych informacji innym osobom.
-
Po uzyskaniu powyższych informacji Pacjent ma prawo przedstawić osobie wykonującej zawód medyczny swoje zdanie w tym zakresie.
-
Pacjent małoletni, który nie ukończył 16 lat, ma prawo do uzyskania od osoby wykonującej zawód medyczny powyższych informacji w zakresie i formie potrzebnej do prawidłowego przebiegu procesu diagnostycznego lub terapeutycznego.
III. Prawo do zgłaszania działań niepożądanych
Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy, lub opiekun faktyczny ma prawo zgłaszania osobom wykonującym zawód medyczny Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych lub podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu działania niepożądanego produktu leczniczego zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne
IV. Prawo pacjenta do tajemnicy informacji z nim związanych
-
Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego.
-
Osoby wykonujące zawód medyczny są związane tajemnicą również po śmierci pacjenta, chyba że zgodę na ujawnienie tajemnicy wyrazi osoba bliska.
V. Prawo pacjenta do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych
-
Pacjent, także małoletni, który ukończył 16 lat, ma prawo do wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody, po uzyskaniu stosownych wymaganych prawem informacji.
-
Prawo do wyrażenia zgody ma przedstawiciel ustawowy, a w przypadku jego braku – opiekun faktyczny, jeżeli Pacjent:
• nie ukończył 18 lat,
• jest całkowicie ubezwłasnowolniony,
• niezdolny do świadomego wyrażenia zgody -
Pacjent ma prawo odmówić lub zażądać zaprzestania udzielania świadczenia.
-
Prawo do wyrażenia sprzeciwu co do udzielenia świadczenia zdrowotnego, pomimo zgody przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego ma Pacjent:
• który ukończył 16 lat,
• ubezwłasnowolniony,
• chory psychicznie lub upośledzony umysłowo, lecz dysponujący dostatecznym rozeznaniem.
W powyższych przypadkach wymagane jest zezwolenie sądu opiekuńczego. -
W przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta, zgodę wyraża się w formie pisemnej.
VI. Prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta
-
Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych.
-
Pacjent ma prawo do leczenia bólu.
-
Podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych jest obowiązany podejmować działania polegające na określeniu stopnia natężenia bólu, leczeniu bólu oraz monitorowaniu skuteczności tego leczenia.
-
Na życzenie Pacjenta przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych może być obecna osoba bliska. Osoba wykonująca zawód medyczny udzielająca świadczeń zdrowotnych Pacjentowi może odmówić obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w przypadku istnienia prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne Pacjenta. Odmowę odnotowuje się w dokumentacji medycznej.
-
Uczestnictwo, a także obecność innych osób wymaga zgody pacjenta, a w przypadku pacjenta małoletniego, całkowicie ubezwłasnowolnionego lub niezdolnego do świadomego wyrażenia zgody, jego przedstawiciela ustawowego, i osoby wykonującej zawód medyczny, udzielającej świadczenia zdrowotnego.
VII. Prawo pacjenta do dokumentacji medycznej
Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych
VIII. Prawo do złożenia skargi
Jeżeli Pacjent lub osoba go reprezentująca uzna, że Prawa Pacjenta zostały naruszone, może:
- zwrócić się ze skargą (pisemnie lub ustnie) do kierownictwa placówki; Pacjent ma prawo żądać pisemnego potwierdzenia przyjęcia skargi.
- złożyć skargę do Rzecznika Praw Pacjenta; działającego pod adresem 01-171 Warszawa, ul. Młynarska 46
- zwrócić się do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej, który działa przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Lekarskiej – jeżeli naruszenie prawa dotyczyło czynności medycznej;
- skierować sprawę do sądu – jeżeli w wyniku działania lub zaniechania zakładu opieki zdrowotnej naruszono dobro osobiste pacjenta lub wyrządzono mu szkodę materialną;